فروشگاه اینترنتی پاسارگاد آریان

فروشگاه اینترنتی پاسارگاد آریان

فروش انواع کتب اینترنتی، مرجع تمامی کتاب های آموزشی، درسی، جزوه ای و... با تجربه بیش از 10 سال

آمار سایت

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 148
  • بازدید دیروز : 821
  • بازدید کل : 1437955

آسیمو در مسیر تکامل


آسیمو در مسیر تکامل

دنیای ربات های انسان نما نیز مانند بسیاری از دیگر انواع ربات ها روز به روز در حال پیشرفت و توسعه است و بدون تردید ربات آسیمو نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود.

 

از تولد نخستین ربات دوپایی که توسط شرکت ژاپنی هوندا به عنوان نخستین گام ها برای ساخت یک ربات انسان نما طراحی و ساخته شد، بیش از ۲۸ سال می گذرد. از آن زمان تاکنون از مدل ها و نسخه های دیگری از این ربات رونمایی شده که هریک در مقایسه با دیگری پیشرفت های قابل ملاحظه ای کرده است، اما نسخه جدید ربات آسیمو که بتازگی از آن رونمایی شده از ویژگی های منحصربه فردی برخوردار است که آن را از اسلافش متمایز می کند. این ربات که می تواند به طور خودکار و بدون نیاز به کمک وظایفش را انجام دهد، هوشمند است و نسبت به محیط اطراف و افرادی که با آنها مواجه می شود از خود واکنش نشان داده و بنابراین می توان گفت بیش از پیش می تواند با انسان مانوس شود.

 

از ربات دو پا تا ربات انسان نما

 

افزایش آگاهی و دانش محققان نسبت به علم رباتیک و دستیابی به امکان اشتراک گذاری اطلاعات و همچنین در دسترس بودن مقدمات لازم برای این کار به افزایش جمعیت ربات های انسان نما منجر شده است. ربات هایی نظیر آنهایی که به کمک فناوری چاپ سه بعدی ساخته شده است و همچنین ربات TORO که از سوی مرکز هوافضای آلمان طراحی و ساخته شده از جدیدترین دستاوردها در حوزه رباتیک به شمار می آید. اگرچه بعضی از ربات های انسان نمایی که امروزه از سوی دیگر شرکت ها و متخصصان معرفی می شود نیز دستاورد میراث سی ساله تحقیقات انجام شده بر روی ربات آسیمو است.

 

آسیمو با این هدف طراحی شده بود که بتواند در محیط ها و فضاهایی در کنار انسان انجام وظیفه کند و دورنمای پیش بینی شده برای این ربات نیز در محدوده انجام چنین وظایفی تعریف شده بود. این ربات می توانست صدای افراد را تشخیص دهد، دیگر صداهای موجود در محیط را بشنود و تصاویر مختلفی از محیط اطرافش را هم ببیند. بهره گیری از فناوری موسوم به iWalk به آسیمو این توانایی را می داد که بتواند وزن یا مرکز ثقل بدنش را به منظور حفظ تعادل روی پاهایش تغییر داده و در نتیجه بتواند به راحتی و بدون نیاز به کمک حرکت کند.

 

وقتی آسیمو به پرسش ها پاسخ می دهد

 

نسل دوم آسیمو ها سال ۱۳۸۱ معرفی شد که در مقایسه ویژگی های جدیدی ازجمله توانایی حرکت مستقل در واکنش به افراد دیگر، تشخیص اجسام و اشیای مختلف، چهره ها، حرکت ها و همچنین تغییر حالت فیزیکی افراد و ارزیابی محیط اطراف نیز به آن افزوده شده بود. این ربات از قابلیت ارتباط با اینترنت نیز برخوردار بود. به کمک چنین امکانی آسیمو می توانست به پرسش های ساده درباره اخبار مختلف یا وضع آب و هوا پاسخ دهد.

 

سه سال بعد از نسخه جدیدتری از آسیمو رونمایی شد که می توانست در فضای زندگی واقعی انسان ها در انجام کارهای مختلف مانند برداشتن سینی حاوی لیوان های نوشیدنی یا هل دادن چرخ خرید به آنها کمک کند. این ربات می توانست با سرعت بدود، مانع از هرگونه لغزش در حین راه رفتن شود و همه قسمت های بدنش را برای یک هدف بخصوص مانند حفظ تعادل هماهنگ کند. علاوه بر این مجموعه ای از حسگرهای مختلف به این ربات اضافه شده بود که به آنها کمک می کرد داده های دیداری و شنیداری را دریافت کنند. این نمونه بارز رباتی بود که می توانست بسیار کاربردی باشد، بتواند با محیط اطرافش ارتباط برقرار کند و به طور مستقل و بدون نیاز به کمک، کارهای مختلفی را انجام دهد.

 

پس از گذشت دو سال به توانایی های عملکردی این ربات انسان نما افزوده شد. از آن پس تعدادی از ربات های آسیمو می توانستند به هم مرتبط شده و به کمک هم مسئولیت انجام کاری را به عهده گیرند. در آن زمان آسیمو می توانست در کنار دیگر افراد حضور داشته باشد؛ چراکه این توانایی را داشت که بدون برخورد و بروز حادثه ای از کنار فرد یا مانعی که در مقابلش قرار گرفته بود، عبور کند. زمانی که شارژ باتری در حال تمام شدن بود بلافاصله آسیمو خودش را به شارژ می رساند و انرژی مورد نیازش را تامین می کرد. این همان رباتی بود که سال ۱۳۸۷ رهبری ارکستر سمفونیک دیترویت را عهده دار شد، اما آخرین نسخه آسیمو حدود ۳ سال پیش معرفی شده بود. این نسخه در مقایسه با دیگر اعضای خانواده ربات های آسیمو به حسگرهای پیشرفته تری مجهز شده بود که از بعضی از آنها برای شبیه سازی حواس پنجگانه انسان ها استفاده می شد. همچنین این ربات می توانست هنگام حرکت تعادلش را بخوبی حفظ کند و برای نخستین بار با مهارت بیشتری از دست هایش برای انجام کارها استفاده کند. وجود حسگرهای لامسه در دست و همچنین انگشتان انعطاف پذیر به این معنی بود که آسیمو می توان بعد از این بخوبی از عهده انجام کارهایی مانند باز کردن در بطری نوشیدنی برآید.

 

جدیدترین نسخه آسیمو

 

هوندا پس از عبور از این مسیر پرفراز و نشیب، این روزها خبرهای جدیدی درباره ربات نام آشنای آسیمو اعلام کرده است. از جدیدترین ربات انسان نمای ساخت این شرکت که از پیشرفت های قابل ملاحظه ای برخوردار است در بروکسل رونمایی شده است.

 

اگرچه بسیاری از این قابلیت های جدید در حقیقت شکل پیشرفته تری از توانمندی های پیشین آسیمو هستند، اما بدون تردید این قابلیت ها می تواند نقش موثری در افزایش کارایی آنها داشته باشد. هوش پیشرفته این ربات انسان نما امکانی را فراهم می کند که آسیمو بتواند چهره و صدای چند نفر را که همزمان در حال صحبت هستند از هم تشخیص دهد و براساس رفتار متقابلی که از مخاطب دریافت می کند، تغییر رفتار دهد. البته انجام این کار فقط به کمک داده هایی که از طریق حسگرهای موجود در ربات دریافت می شود امکانپذیر است. آسیمو امروزی می تواند با سرعتی حدود ۹ کیلومتر در ساعت بدود که در مقایسه با گذشته که حداکثر توان سرعتی این ربات کمتر از سه کیلومتر در ساعت در نظر گرفته شده بود، بمراتب سریع تر است و حتی می تواند در جهت مخالف نیز بدود، بپرد و حتی روی یک پا حرکت کند، دست هایش را سریع تر حرکت دهد و به همین علت می تواند براحتی یک بطری را برداشته و در آن را باز کند. حتی می تواند از دست هایش برای صحبت کردن به زبان اشاره هم استفاده کند. آسیمو جدید که می توان آن را شکل بالغ آسیمو دانست در مقایسه از آزادی عمل بیشتری هنگام حرکت برخوردار است و قد آن به ۱۳۰ سانتی متر و وزنش هم به ۵۰ کیلوگرم رسیده است.

 

هوندا اعلام کرده بسیاری از توانمندی ها و ویژگی های نسخه جدید آسیمو نتیجه تحقیقات انجام شده برای افزودن قابلیت هایی برای تصمیم گیری از سوی این ربات است که به آسیمو امکان می دهد تا بتواند به موقع رفتار مناسبی از خود نشان دهد.

 

متخصصان بر این باورند که این موفقیت به منزله قدم گذاشتن به دنیایی است که می توان در آن برای انجام کارها و وظایف مختلف روزانه زندگی از ربات ها کمک گرفت؛ این آینده چندان دور نیست.

 

آسیمو در گذر ایام

 

آسیمو رباتی است که براساس هدف محققان رباتیک شرکت هوندا به منظور دستیابی به توانایی ساخت یک ربات انسان نما که بتواند به جامعه انسانی کمک کند، قدم به دنیا گذاشت.

 

دستیابی به این هدف مستلزم این بود که آسیمو بتواند در اطراف اجسام مختلف حرکت کرده و از پله ها بالا و پایین برود، بنابراین لازم بود برای برخورداری از چنین قابلیتی دو پا داشته باشد. نخستین نسخه از ربات آسیمو که E۰ نام داشت به گونه ای طراحی شده بود که می توانست یکی از پاهایش را جلوی پای دیگر قرار دهد. البته این ربات بسیار کند حرکت می کرد و زمان بین هر قدم برداشتن آن حدود ۵ ثانیه طول می کشید. تلاش ها برای پیشرفت آسمیو در راه رفتن در مرکز رباتیک هوندا در سال های بعد ادامه پیدا کرد.

 

شبیه سازی شیوه راه رفتن ربات ها براساس آنچه هنگام راه رفتن انسان های اتفاق می افتد، در نظر گرفتن ضرورت وجود مراکز کشش و گشتارو نیرو در طراحی بدنه ربات و افزودن حسگرهایی با هدف افزایش توانمندی ربات ها ازجمله ابداعات و نوآوری هایی است که بعدها در طراحی و ساخت ربات های انسان نما مورد توجه قرار گرفت. از سال ۱۳۷۲ این شرکت عزمش را جزم کرد تا بتواند ربات های دوپا را به شکل و شمایل انسان طراحی کند.

 

به این ترتیب بخش های اصلی قسمت بالایی به بدنه ربات های دوپا افزوده شد و این ربات ها توانستند در قالب ربات های انسان نما از قابلیت ها و توانایی های جدید و پیشرفته ای در تشخیص و هدفگذاری مقصدهای تعیین شده، بالا رفتن از پله ها و حمل اشیا برخوردار شوند. در نهایت ۱۴ سال پیش از نخستین ربات آسیمو رونمایی شد.

  انتشار : ۲۸ شهریور ۱۳۹۴               تعداد بازدید : 490
دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته  پنجم فروردین ماه 1403

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته پنجم فروردین ماه 1403

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما   همیشه دنبال این بودی یه جایی باشه تا راحت بتونی محتوای مطمئن با طراحی خوب را پیدا کنی؟   همیشه دنبال این بودی یکی کارهای محتوایی را ناظر به مسائل روز انجام بده و دغدغه تأمین محتوا را نداشته باشی؟   همیشه ... ...

پاورپوینت درس دهم قرآن هشتم سوره یس، سوره صافات و تفسیر نمونه

پاورپوینت درس دهم قرآن هشتم سوره یس، سوره صافات و تفسیر نمونه

  عنوان پاورپوینت: پاورپوینت سوره یس، سوره صافات و تفسیر نمونه درس 10 قرآن پایه هشتمفرمت: پاورپوینت قابل ویرایش   تعداد اسلاید: 26       پوشش کامل درس (جلسه اول و دوم) به همراه صوت آیات   پاورپوینت قابل ویرایش با محیط حرفه ای   منطبق با آخرین ... ...

کتاب گیاه شناسی یک با فرمت پاورپوینت ppt

عنوان فایل :کتاب گیاه شناسی یک با فرمت پاورپوینت نوع فایل: پاورپوینت تعدادصفحات : 250 ص   برای دانلود روی لینک زیر کلیک نمایید دانلود کتاب گیاه شناسی ۱ با فرمت پاورپوینت ppt شرح مختصر: امروزه سلول به عنوان واحد ساختمانی همه موجودات زنده معرفی می‌شود و درباره هر یك از ...

حرکت تاریخی کرد به خراسان.pdf

حرکت تاریخی کرد به خراسان.pdf

حرکت تاریخی کرد به خراسان.pdf ... ...

Fourth Places: Informal Social Life and Interaction in New Designed Public Spaces

Fourth Places: Informal Social Life and Interaction in New Designed Public Spaces

Fourth Places: Informal Social Life and Interaction in New Designed Public Spaces Year:2022   Publisher:Springer   Language:English   Pages:253   ISBN 10:3031079450   ISBN 13:9783031079450   Series:The Urban Book Series   File:PDF, 7.92 MB   IPFS:CID , CID ... ...

Beyond Preservation: Using Public History to Revitalize Inner Cities (Urban Life, Landscape and Policy)

Beyond Preservation: Using Public History to Revitalize Inner Cities (Urban Life, Landscape and Policy)

Beyond Preservation: Using Public History to Revitalize Inner Cities (Urban Life, Landscape and Policy)Across the United States, historic preservation has become a catalyst for urban regeneration. Entrepreneurs, urban pioneers, and veteran city dwellers have refurbished ... ...

آموزش میکرو کنترلر avr  به زبان c

آموزش میکرو کنترلر avr به زبان c

این کتاب به آموزش برنامه نویسی میکروکنترلر هاي AVR به زبان C توسط نرم افزار CodeVision می پردازد. اگر علاقند به یادگیری برنامه نویسی میکروکنترلرهای AVR به زبان #سی در محیط کدویژن هستید این نوشته را در میکرو دیزاینر الکترونیک از دست ندهید. ... ...

استبصار.pdf

استبصار.pdf

استبصار.pdf               ... ...

دریافت فایل : استبصار.pdf

افسانه های ملل.mp3

افسانه های ملل.mp3 ...

دریافت فایل : افسانه های ملل.mp3
تاریخ کردستان.pdf

تاریخ کردستان.pdf

تاریخ کردستان.pdf ... ...

دریافت فایل : تاریخ کردستان.pdf

فست دیکشنری.apk

فست دیکشنری.apk fast dictionary.apk ...

دریافت فایل : فست دیکشنری.apk
Space in Psychoanalysis, Psychoanalysis in Space

Space in Psychoanalysis, Psychoanalysis in Space

Space in Psychoanalysis, Psychoanalysis in SpaceSpace in Psychoanalysis, Psychoanalysis in Space explores the immense potential of psychoanalytic thought to questions of spatiality.     Publisher:Taylor & Francis (Unlimited)   Language:English   ISBN ... ...

Building a Game with Unity and Blender: Learn how to build a complete 3D game using the industry-leading Unity game development engine and Blender, th

Building a Game with Unity and Blender: Learn how to build a complete 3D game using the industry-leading Unity game development engine and Blender, th

Building a Game with Unity and Blender: Learn how to build a complete 3D game using the industry-leading Unity game development engine and Blender, the graphics software that gives life to your ideasIn the wake of the indie game development scene, game development tools are ... ...

مسیحیت و اعتراض در سده بیستم.pdf

مسیحیت و اعتراض در سده بیستم.pdf

مسیحیت و اعتراض در سده بیستم.pdf ... ...

تاریخ موسسات تمدّنی جدید در ایران.pdf

تاریخ موسسات تمدّنی جدید در ایران.pdf

تاریخ موسسات تمدّنی جدید در ایران.pdf ... ...

اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

فروش انواع کتاب اینترنتی، مرجع تمامی کتاب های آموزشی، درسی، جزوه ای و... با تجربه بیش از 10 سال

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما