با این که درست کردن کباب روی منقل می تواند کاری لذت بخش باشد، اما گاهی مشکلاتی را هم به دنبال دارد. فرض کنید به دل طبیعت رفته اید و در کنار منقل مشغول درست کردن کباب هستید.

 

با شنیدن صدای شادمانی خانواده یا دوستان، دلتان می خواهد به آنها بپیوندید، اما افسوس که باید ششدانگ حواس تان به کباب ها باشد تا سر وقت آنها را برگردانید و مراقب باشید زیاد روی آتش نماند و خدای نکرده با سوزاندن آنها، شادیتان به عزا بدل نشود! همچنین اگر قرار باشد سه غذای مختلف مثل جوجه، گوجه و بادمجان را کباب کنید، آن وقت دانستن وقت مناسب برای پختن هر کدام و زمان بندی درست برای قرار دادن روی منقل هم به نگرانی های تان اضافه می شود.

 

خوشبختانه در دنیای دیجیتال، برای این نگرانی شما هم راهکاری ارائه شده است. دو پژوهشگر با نام های مایکل رایموند و پاتریک اسمیت در حال تکمیل طرحی با نام BBiQ هستند که می تواند پایانی برای این نگرانی ها باشد. چند دماسنج دیجیتالی درون گوشت یا غذایی که می خواهید کباب کنید، وارد شده و به این ترتیب دمای آنها به طور پیوسته سنجیده می شود. این اطلاعات از طریق بلوتوث به یک آیفون یا دستگاه اندرویدی که تا محدوده ای به قطر ۱۵ متری از منقل قرار دارد، ارسال می شود و به این ترتیب فرد می تواند اطلاعاتی درباره غذایی که روی منقل قرار داده، دریافت کند.

 

اما این سیستم فقط به نمایش دمای غذای روی منقل اکتفا نمی کند و کاربر می تواند غذایی را از منوی ویژه این نرم افزار انتخاب و درست کند. در این صورت وی قادر خواهد بود از زمان مناسب برای برگرداندن یا برداشتن آنها مطلع شود. اصلی ترین مزیت این نرم افزار در این است که اگر لازم باشد چند نوع کباب مختلف را با هم روی منقل آماده کنیم، نرم افزار به ما خواهد گفت که اول کدام را روی آتش قرار داده و چه وقت بقیه را روی منقل گذاشته و حتی موقعیتی از منقل که بهتر است آنها را روی آن قرار دهیم، نشان می دهد.

 

این سیستم جدید افزون بر ارتباط از طریق بلوتوث با گوشی هوشمند کاربر، به یک لامپ LED و نیز سوت هشدار مجهز است و در صورت بروز هرگونه مشکل جدی نظیر خاموش شدن آتش یا تمام شدن زمان پخت یکی از کباب ها، این لامپ روشن شده و سوت هشدار نیز به صدا در می آید. همچنین پیغام هشداری به گوشی هوشمند فرد ارسال می شود.

 

کار طراحی برنامه اندرویدی این سیستم تا ۵۰ درصد پیشرفت داشته و اکنون این برنامه می تواند دمای کباب مورد نظر و نیز مراحل و زمان بندی پخت مجموعه ای از غذاهای روی منقل را نشان دهد. همچنین کاربر می تواند دستور پخت کباب هایی را که در این فهرست وجود ندارد در آن وارد کند.

 

همچنین نرم افزار ویژه گوشی های مبتنی بر iOS و نیز وب سایت این سیستم نیز در حال آماده سازی است. البته قرار است برخی قابلیت های تکمیلی دیگر نظیر به اشتراک گذاشتن روش های مختلف پخت و تصاویر گرفته شده از سوی کاربران و نکات ریز مربوط به تهیه کباب نیز در این سیستم گنجانده شود.

 

اکنون نسخه پیشرفته نرم افزار BBiQ همراه سه دماسنج دیجیتالی و باتری های قابل شارژ آن ۸۹ دلار قیمت گذاری شده است. با این حال این پژوهشگران امیدوارند در آینده ای نزدیک، قیمت آن را به زیر ۵۰ دلار برسانند.

gizmag

مترجم: صالح سپهری فر