فروشگاه اینترنتی پاسارگاد آریان

فروشگاه اینترنتی پاسارگاد آریان

فروش انواع کتب اینترنتی، مرجع تمامی کتاب های آموزشی، درسی، جزوه ای و... با تجربه بیش از 10 سال

آمار سایت

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 220
  • بازدید دیروز : 367
  • بازدید کل : 1446491

مصداق بارز خیر البریّه در کتب اهل سنت و شیعه


مصداق بارز خیر البریّه در کتب اهل سنت و شیعه

 


در روایات فراوانى که از طرق اهل سنت و منابع معروف آنها، و همچنین در منابع معروف شیعه نقل شده، آیه أُولئِکَ هُمْ خَیْرُ الْبَرِیَّةِ: «آنها بهترین مخلوقات خدا هستند» به على (علیه السلام) و پیروان او تفسیر شده است. (تفسیر نمونه، جلد 27، صفحه 231)

 


شیعه

در قرآن کریم بدترین و بهترین مخلوقات این‌گونه بیان شده‌اند: «إِنَّ الَّذینَ کَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ وَ الْمُشْرِکینَ فی‏ نارِ جَهَنَّمَ خالِدینَ فیها أُولئِکَ هُمْ شَرُّ الْبَرِیَّةِ، إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أُولئِکَ هُمْ خَیْرُ الْبَرِیَّةِ»؛[ بینه، 6- 7] کافران از اهل کتاب و مشرکان در آتش دوزخ‌اند، جاودانه در آن می‌مانند آنها بدترین مخلوقات‌اند! (امّا) کسانى که ایمان آوردند و اعمال صالح انجام دادند، بهترین مخلوقات خدایند.

در آیه 7 سوره «بینه» آمده است، خداى متعال مى فرماید: «کسانى که ایمان آوردند و اعمال صالح انجام دادند، آنها بهترین مخلوقات خدا هستند» (إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ أُولئِکَ هُمْ خَیْرُ الْبَرِیَّةِ).

تعبیر «أُولئِکَ هُمْ خَیْرُ الْبَرِیَّةِ» به خوبى نشان مى دهد: انسان هاى مۆمن و صالح العمل، حتى از فرشتگان، برتر و بالاترند; چرا که آیه مطلق است، و هیچ استثنائى در آن نیست، آیات دیگر قرآن نیز گواه بر این معنى مى باشد، مانند آیات سجود فرشتگان بر آدم، و آیه: «وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنی آدَم». (اسراء، آیه 70)

در روایات فراوانى که از طرق اهل سنت و منابع معروف آنها، و همچنین در منابع معروف شیعه نقل شده، آیه أُولئِکَ هُمْ خَیْرُ الْبَرِیَّةِ: «آنها بهترین مخلوقات خدا هستند» به على (علیه السلام) و پیروان او تفسیر شده است. (تفسیر نمونه، جلد 27، صفحه 231)

ابن‏عدی از ابن‏عباس روایت کرده که گفت: چون آیه خیرالبریّه نازل شد رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به علی فرمود: اینان تو هستی و شیعیان تو که در روز قیامت خشنود و پسندیده‏اند. (تفسیر درّ المنثور 6 / 379..)

و ابن‏مردویه از علی علیه السلام آورده‏است که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: آیا این آیه را نشنیده‏ای: انّ‏الذین‏آمنوا... آنان تو و شیعیان تو هستند. (تفسیر درّ المنثور 6 / 379..)

«حاکم حسکانى نیشابورى» از دانشمندان معروف اهل سنت در قرن پنجم هجرى، این روایات را در کتاب معروفش «شواهد التنزیل» با اسناد مختلف نقل مى کند، تعداد آن بیش از بیست روایت است، که به عنوان نمونه چند روایت را از نظر مى گذارنیم:

«جابر» مى گوید: خداوند آیه «إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ أُولئِکَ هُمْ خَیْرُ الْبَرِیَّةِ» را نازل فرمود و از آن به بعد، هنگامى که على(علیه السلام)مى آمد، یاران محمّد(صلى الله علیه وآله)مى گفتند: بهترین مخلوق خدا بعد از رسول اللّه آمد»!

 

1 ـ «ابن عباس» مى گوید: هنگامى که آیه «إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ أُولئِکَ هُمْ خَیْرُ الْبَرِیَّةِ» نازل شد، پیغمبر اکرم (صلى الله علیه وآله) به على (علیه السلام) فرمود: هُوَ أَنْتَ وَ شِیعَتُکَ تَأْتِی أَنْتَ وَ شِیعَتُکَ یَوْمَ الْقِیامَةِ راضِیْنَ مَرْضِیِّینَ، وَ یَأْتِی عَدُوُّکَ غَضْباناً مُقْمَحِین:

«منظور از این آیه، تو و شیعیانت هستید که در روز قیامت وارد عرصه محشر مى شوید، در حالى که هم شما از خدا راضى و هم خدا از شما راضى است و دشمنت خشمگین وارد محشر مى شود و به زور به جهنم مى رود» (در بعضى از نسخه هاى حدیث «مُقْمَحِیْن» آمده است که به معنى بالا نگاه داشتن سر به وسیله غل و زنجیر مى باشد).

2 ـ در حدیث دیگرى از «ابو برزه» آمده است: وقتى پیغمبر اکرم (صلى الله علیه وآله) این آیه را قرائت کرد، فرمود: هُمْ أَنْتَ وَ شِیْعَتُکَ یا عَلِىُّ، وَ مِیْعادُ ما بَیْنِى وَ بَیْنَکَ الحَوْضُ: «آنها تو و شیعیانت هستید، اى على! و وعده من و شما کنار حوض کوثر است»!.

3 ـ در حدیث دیگرى از «جابر بن عبداللّه انصارى» آمده است: ما خدمت پیغمبر اکرم (صلى الله علیه وآله) کنار خانه خدا نشسته بودیم، على (علیه السلام) به سوى ما آمد، هنگامى که چشم پیامبر (صلى الله علیه وآله) به او افتاد فرمود: قَدْ أَتاکُمْ أَخِى: «برادرم به سراغ شما مى آید» آن گاه رو به کعبه کرده، گفت: وَ رَبِّ هذِهِ الْبُنْیَةِ! اِنَّ هذا وَ شِیْعَتِهُ هُمُ الْفائِزُونَ یَوْمَ الْقِیامَةِ: «به خداى این کعبه قسم، که این مرد و شیعیانش در قیامت رستگارانند» سپس رو به سوى ما کرد و افزود:

امام علی

«به خدا سوگند او قبل از همه شما به خدا ایمان آورد، و قیام او به فرمان خدا بیش از همه شما است، وفایش به عهد الهى از همه بیشتر، قضاوتش به حکم اللّه افزون تر، و مساواتش در تقسیم (بیت المال) از همه زیادتر، عدالتش درباره رعیت از همه فزون تر، و مقامش نزد خداوند از همه بالاتر است.

«جابر» مى گوید: خداوند آیه «إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ أُولئِکَ هُمْ خَیْرُ الْبَرِیَّةِ» را نازل فرمود و از آن به بعد، هنگامى که على(علیه السلام)مى آمد، یاران محمّد(صلى الله علیه وآله)مى گفتند: بهترین مخلوق خدا بعد از رسول اللّه آمد»!

نزول این آیه، در کنار خانه کعبه، منافات با «مدنى» بودن سوره ندارد، زیرا ممکن است از قبیل نزول مجدد، و یا تطبیق بوده باشد، به علاوه، بعید نیست نزول این آیات در سفرهائى که پیغمبر اکرم (صلى الله علیه وآله) از «مدینه» به «مکّه» آمده است واقع شده باشد، به خصوص این که: راوى روایت «جابر بن عبداللّه انصارى» است که در «مدینه» به حضرت ملحق شد، و اطلاق «مدنى» بر این گونه آیات بعید نیست.

بعضى از این احادیث را «ابن حجر» در کتاب «صواعق» آورده و بعضى را «محمّد شبلنجى» در «نور الابصار».

«جلال الدین سیوطى» در «درّ المنثور» نیز قسمت عمده روایت اخیر را از «ابن عساکر» از «جابر بن عبداللّه» نقل کرده است.

ابن‏عدی از ابن‏عباس روایت کرده که گفت: چون آیه خیرالبریّه نازل شد رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به علی فرمود: اینان تو هستی و شیعیان تو که در روز قیامت خشنود و پسندیده‏اند

4 ـ در «درّ المنثور» از «ابن عباس» نقل شده: وقتى آیه «إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ أُولئِکَ هُمْ خَیْرُ الْبَرِیَّةِ» نازل شد، پیغمبر اکرم (صلى الله علیه وآله) به على (علیه السلام) فرمود: هُوَ أَنْتَ وَ شِیْعَتُکَ یَوْمَ الْقِیامَةِ راضِیْنَ مَرْضِیِّیْنَ: «منظور تو و شیعیان تو در قیامت مى باشید، که هم شما از خدا خشنود هستید و هم خدا از شما خشنود»!

5 ـ نامبرده در حدیث دیگرى از «ابن مردویه» از على (علیه السلام) نقل مى کند: پیغمبر اکرم (صلى الله علیه وآله) به من فرمود: «آیا این سخن خدا را نشنیده اى که مى فرماید:

«کسانى که ایمان آورده و اعمال صالح انجام داده اند، بهترین مخلوقاتند»؟ این تو و شیعیانت هستید، و وعده گاه من و شما، کنار حوض کوثر است، هنگامى که من براى حساب امت ها مى آیم، شما دعوت مى شوید، در حالى که پیشانى سفید و شناخته شده اید».

بسیارى دیگر از دانشمندان اهل سنت نیز، همین مضمون را در کتب خود نقل کرده اند، از جمله «خطیب خوارزمى» در «مناقب»، «ابو نعیم اصفهانى» در «کفایة الخصام»، «علامه طبرى» در «تفسیر معروفش»، «ابن صباغ مالکى» در «فصول المهمه»، «علامه شوکانى» در «فتح الغدیر»، «شیخ سلیمان قندوزى» در «ینابیع المودة» و «آلوسى» در «روح المعانى» ذیل آیات مورد بحث و جمعى دیگر.

کوتاه سخن این که: حدیث فوق از احادیث بسیار معروف و مشهور است، که از سوى غالب دانشمندان و علماى اسلام پذیرفته شده، و این فضیلتى است بزرگ و بى نظیر براى على (علیه السلام) و پیروانش.

 

فرآوری: زهرا اجلال

بخش قرآن تبیان

 


منابع:

تفاسیر شیعه چون نمونه و المیزان

کتب و تفاسیر اهل سنت چون شواهد التنزیل و طبری

سایت پرسمان

  انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۴               تعداد بازدید : 62
دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته  دوم  اردیبهشت ماه 1403

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته دوم اردیبهشت ماه 1403

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما   همیشه دنبال این بودی یه جایی باشه تا راحت بتونی محتوای مطمئن با طراحی خوب را پیدا کنی؟   همیشه دنبال این بودی یکی کارهای محتوایی را ناظر به مسائل روز انجام بده و دغدغه تأمین محتوا را نداشته باشی؟   همیشه ... ...

کیس اختلال دوقطبی - مصاحبه با بیمار دو قطبی  - نمونه مصاحبه با بیمار دوقطبی

کیس اختلال دوقطبی - مصاحبه با بیمار دو قطبی - نمونه مصاحبه با بیمار دوقطبی

تعداد صفحات: 11 نوع فایل: WORD   + فایل هدیه: نمونه مصاحبه تشخیصی افسردگی و اعتیاد (8صفحه)   فهرست مطالب: شرح حال (مشخصات، علت ارجاع، شکایت عمده، مشکلات موجود و ...) معاینه وضعیت روانی تشخیص مصاحبه   بخشی از متن فایل: م: خوابت چطوره؟ ب: زیاد خوب نیست، اگار ... ...

پاورپوینت کیست هموراژیک تخمدان و درمان آن

پاورپوینت کیست هموراژیک تخمدان و درمان آن

عنوان پاورپوینت: دانلود پاورپوینت کیست هموراژیک تخمدان و درمان آن فرمت: پاورپوینت قابل ویرایشتعداد اسلاید: 27پاورپوینت آماده ارائهفهرست مطالب:مقدمهکیست تخمدان هموراژیک چیستانواع کیست هموراژیککیست‌های فولیکولارکیست‌های لوتئالعلائم کیست هموراژیک علت کیست هموراژیک عوارض کیست ... ...

راهنمای جامع نتورک و شبکه: گامی بلند در مسیر دنیای ارتباطات!

راهنمای جامع نتورک و شبکه: گامی بلند در مسیر دنیای ارتباطات!

با این راهنمای جامع، به دنیای شگفت انگیز نتورک و شبکه قدم بگذارید، مفاهیم کلیدی آن را بشناسید، با انواع شبکه ها آشنا شوید و با تسلط بر این دانش، به تبادل اطلاعات و اتصال به دنیای دیجیتال بپردازید!   در دنیای امروز، نتورک و شبکه به بخش جدایی ناپذیر زندگی انسان تبدیل شده ... ...

راهنمای جامع سیستم غدد و بدن: گامی بلند در مسیر سلامتی و تعادل!

راهنمای جامع سیستم غدد و بدن: گامی بلند در مسیر سلامتی و تعادل!

با این راهنمای جامع، به دنیای شگفت انگیز سیستم غدد و بدن قدم بگذارید، غدد مختلف و عملکرد آنها را بشناسید، با هورمون ها و نقش آنها در بدن آشنا شوید و با حفظ تعادل سیستم غدد، از سلامتی و شادابی خود محافظت کنید!   سیستم غدد، مجموعه ای از غدد در بدن انسان است که وظیفه ی ... ...

راهنمای جامع گروه خونی: گامی بلند در مسیر شناخت خود و حفظ سلامتی!

راهنمای جامع گروه خونی: گامی بلند در مسیر شناخت خود و حفظ سلامتی!

با این راهنمای جامع، به دنیای شگفت انگیز گروه خونی قدم بگذارید، انواع گروه های خونی را بشناسید، با سازگاری گروه های خونی و اهمیت آن در خونریزی و انتقال خون آشنا شوید و با داشتن آگاهی از گروه خونی خود، به حفظ سلامتی خود و دیگران کمک کنید!   گروه خونی، یکی از ویژگی های ... ...

راهنمای جامع درمان کیست

راهنمای جامع درمان کیست

با این راهنمای جامع، به دنیای کیست ها قدم بگذارید، انواع مختلف آن ها را بشناسید، با علل و علائم آن ها آشنا شوید و با روش های مختلف تشخیص و درمان آن ها، به رهایی از درد و ناراحتی بپردازید!   کیست، یک کیسه ی پر از مایع است که می تواند در هر قسمت از بدن ایجاد شود. کیست ها ... ...

تحقیق درباره زبان انگلیسی: گامی بلند در مسیر تسلط بر زبان بین المللی!

تحقیق درباره زبان انگلیسی: گامی بلند در مسیر تسلط بر زبان بین المللی!

با این راهنمای جامع، به دنیای شگفت انگیز زبان انگلیسی قدم بگذارید، الفبا و واژگان آن را بیاموزید، با قواعد و گرامر آن آشنا شوید و با تسلط بر این زبان پرمخاطب، به دروازه های ارتباطات جهانی و فرصت های جدید در زندگی خود قدم بگذارید!   زبان انگلیسی، به عنوان پرکاربردترین ... ...

راهنمای جامع تعمیر خودروهای بنزین سوز

راهنمای جامع تعمیر خودروهای بنزین سوز

با این راهنمای جامع، به دنیای شگفت‌انگیز تعمیر خودروهای بنزین‌سوز قدم بگذارید، با اجزای مختلف خودرو آشنا شوید، اصول عیب‌یابی و تعمیر را بیاموزید و با تسلط بر این مهارت، از اتکا به تعمیرکاران رها شده و در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید!   خودروهای بنزین‌سوز، وسیله‌ای رایج ... ...

راهنمای جامع دستور پخت غذاها و نوشیدنی های آرامبخش

راهنمای جامع دستور پخت غذاها و نوشیدنی های آرامبخش

با این راهنمای جامع، به دنیای شگفت انگیز غذاها و نوشیدنی های آرامبخش قدم بگذارید، با دستور پخت های متنوع و خوشمزه آشنا شوید و با طعم دلنشین آنها، به آرامش ذهن و جسم خود دست پیدا کنید!   در دنیای پرشتاب امروز، استرس و اضطراب به بخش جدایی ناپذیر زندگی بسیاری از افراد ... ...

راهنمای جامع درمان عفونت

راهنمای جامع درمان عفونت

با این راهنمای جامع، به دنیای شگفت انگیز عفونت ها قدم بگذارید، انواع مختلف آن ها را بشناسید، با علل و علائم آن ها آشنا شوید و با روش های مختلف تشخیص و درمان آن ها، به رهایی از بیماری و حفظ سلامتی خود بپردازید!   عفونت، به حمله و رشد میکروب های مضر مانند باکتری ها، ویروس ... ...

راهنمای جامع کربوهیدرات

راهنمای جامع کربوهیدرات

با این راهنمای جامع، به دنیای شگفت انگیز کربوهیدرات ها قدم بگذارید، انواع مختلف آن ها را بشناسید، با نقش آنها در بدن آشنا شوید و با مصرف هوشمندانه آنها، به سلامتی و تناسب اندام خود دست پیدا کنید!   کربوهیدرات ها، یکی از مهم ترین گروه های مواد مغذی هستند که نقش حیاتی در ... ...

راهنمای جامع جیمیل: گامی بلند در مسیر مدیریت ایمیل‌ها و ارتقای بهره‌وری!

راهنمای جامع جیمیل: گامی بلند در مسیر مدیریت ایمیل‌ها و ارتقای بهره‌وری!

با این راهنمای جامع، به دنیای شگفت‌انگیز جیمیل قدم بگذارید، با تمام امکانات و ویژگی‌های آن آشنا شوید و با استفاده از این سرویس ایمیل محبوب، ایمیل‌های خود را به طور موثر مدیریت کنید و به بهره‌وری خود در کار و زندگی بیافزایید!   جیمیل، یک سرویس ایمیل محبوب از شرکت گوگل ... ...

راهنمای جامع درمان بی حسی نخاعی

راهنمای جامع درمان بی حسی نخاعی

با این راهنمای جامع، به دنیای شگفت انگیز بی حسی نخاعی قدم بگذارید، انواع مختلف آن را بشناسید، با علل و علائم آن آشنا شوید و با روش های مختلف تشخیص و درمان آن ها، به رهایی از درد و بازیابی سلامتی خود بپردازید!   بی حسی نخاعی، نوعی بی حسی موضعی است که با تزریق دارو به فضای ... ...

راهنمای جامع آداب و معاشرت: گامی بلند در مسیر ارتقای روابط اجتماعی و کسب احترام!

راهنمای جامع آداب و معاشرت: گامی بلند در مسیر ارتقای روابط اجتماعی و کسب احترام!

با این راهنمای جامع، به دنیای شگفت‌انگیز آداب و معاشرت قدم بگذارید، اصول و قواعد رفتار صحیح در موقعیت‌های مختلف را بیاموزید و با ارتقای مهارت‌های اجتماعی خود، به روابطی گرم‌تر، صمیمی‌تر و احترام‌آمیزتر دست پیدا کنید!   آداب و معاشرت، مجموعه‌ای از رفتارها و قواعدی است که ... ...

اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

فروش انواع کتاب اینترنتی، مرجع تمامی کتاب های آموزشی، درسی، جزوه ای و... با تجربه بیش از 10 سال

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما