اجازه " گرفتن همسر بدون مهر" از مختصات پیامبر صلی الله علیه و آله بود و آیه نیز صراحت در این مسأله دارد، و به همین جهت از مسلمات فقه اسلام است.
بنابراین هیچ کس حق ندارد همسری را بدون مهر (کم به اشد یا زیاد) ازدواج کند، حتی اگر نام مهر به هنگام اجرای صیغه عقد برده نشود، و قرینه تعیین کنندهای نیز در کار نباشد، باید " مهر المثل" پرداخت، منظور از" مهر المثل" مهریهای است که زنانی با شرایط و خصوصیات او معمولاً برای خود قرار میدهند.
" یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ إِنَّا أَحْلَلْنَا لَکَ أَزْوَاجَکَ اللَّاتِی آتَیْتَ أُجُورَهُنَّ ... (آیه 50 سوره احزاب)
خدای سبحان در این آیه شریفه برای رسول خدا (صلی الله علیه وآله) بیان می کند از زنان آنچه من حلال کردهام هفت طایفه اند:
طایفه اول:" أَزْواجَکَ اللَّاتِی آتَیْتَ أُجُورَهُنَّ" که مراد از" اجور" مهریه ها است.
طایفه دوم:" وَمَا مَلَکَتْ یَمِینُکَ مِمَّا أَفَاء اللَّهُ عَلَیْکَ " یعنی کنیزانی که به عنوان غنیمت و در جنگها، خدا در اختیار شما قرار داد، و اگر" ملک یمین" (کنیز) را مقید به" مِمَّا أَفَاء اللَّهُ عَلَیْکَ: آنچه خدا به عنوان غنیمت نصیب تو کرد"، نمود صرفاً به منظور توضیح بوده، نه احتراز، نظیر تقییدی که در ازدواج کرد، و فرمود:
همسرانی که مهرشان را دادهای.
سوم و چهارمین طایفه از زنانی که حلالاند، یعنی میتوان با آنان ازدواج کرد،" وَبَنَاتِ عَمِّکَ وَبَنَاتِ عَمَّاتِکَ " دختر عموها و دختر عمه هایند، بعضی «مجمعالبیان، ج 8، ص 364» از مفسرین گفتهاند: منظور از این دو طایفه زنان قریشاند.
پنجم و ششمین طایفه:" وَبَنَاتِ خَالِکَ وَبَنَاتِ خَالَاتِکَ " دختران دایی و دختران خالهاند، بعضی «ترجمه المیزان، ج16، ص: 50» از مفسرین گفتهاند یعنی زنان بنی زهره، و قید" اللَّاتِی هَاجَرْنَ مَعَکَ: آنهایی که با تو هجرت کردهاند"- به طوری که در مجمعالبیان گفته- مربوط به قبل از تحلیل غیر مهاجرت و نسخ آیه مورد بحث است، یعنی مربوط به ایامی است که ازدواج آن جناب با غیر زنان هجرت کرده حلال نبوده، لذا در این آیه فرموده: زنان نامبرده به شرطی بر تو حلالاند که با تو هجرت کرده باشند، و گر نه ازدواج تو با آنان حرام است.
هفتم از زنانی که آن جناب میتوانسته با آنان ازدواج کند:" وَامْرَأَةً مُّۆْمِنَةً إِن وَهَبَتْ نفسها لِلنَّبِیِّ إِنْ أَرَادَ النَّبِیُّ أَن یَسْتَنکِحَهَا " زن مۆمنهای است که خود را به رسول خدا (صلی الله علیه و آله) ببخشد و آن جناب هم بخواهد با او ازدواج کند، که خداوند چنین زنی را که بخواهد بدون مهریه خود را در اختیار آن جناب بگذارد، برای آن جناب حلال کرده است، اگر بخواند میتواند با او ازدواج کند.
در بعضی از روایات آمده است هنگامی که" خوله" خود را به پیامبر صلی الله علیه و آله بخشید صدای اعتراض" عایشه" بلند شد و گفت: ما بال النساء یبذلن انفسهن بلا مهر؟!:" چرا بعضی از زنان بدون مهر خود را در اختیار ازدواج می گذارند"؟! و در این هنگام آیه فوق نازل شد، ولی" عایشه" رو به سوی پیامبر ص کرد و گفت:" من می بینم خداوند مقصود تو را به سرعت انجام میدهد" (و این یک نوع تعریض بر پیامبر صلی الله علیه و آله بود) اما پیامبر ص فرمود: و انک ان اطعت اللَّه سارع فی هواک!: " تو نیز اگر اطاعت خدا کنی مقصودت را به سرعت انجام میدهد"!
" خَالِصَةً لَّکَ مِن دُونِ الْمُۆْمِنِینَ "این جمله اعلام می دارد که این حکم- یعنی حلال شدن زنی برای مردی به صرف اینکه خود را به او ببخشد، از خصایصی است که مختص به آن جناب است، و در مۆمنین جریان ندارد.
همانطور که بیان شد مضمون آیه بیان رحمت های الهی نسبت به آن جناب، و تنزیه ساحت مقدس او بود، و آیه با دو کلمه " غفور" و " رحیم " ختم شد.
در بعضی از روایات آمده است هنگامی که" خوله" خود را به پیامبر صلی الله علیه و آله بخشید، صدای اعتراض" عایشه" بلند شد و گفت: ما بال النساء یبذلن انفسهن بلا مهر؟!:" چرا بعضی از زنان بدون مهر خود را در اختیار ازدواج می گذارند"؟!
در مورد گروه اخیر (زنان بدون مهر) به نکات زیر باید توجه داشت:
1- بدون شک اجازه " گرفتن همسر بدون مهر" از مختصات پیامبر صلی الله علیه و آله بود و آیه نیز صراحت در این مسأله دارد، و به همین جهت از مسلمات فقه اسلام است.
بنابراین هیچ کس حق ندارد همسری را بدون مهر (کم به اشد یا زیاد) ازدواج کند، حتی اگر نام مهر به هنگام اجرای صیغه عقد برده نشود، و قرینه تعیین کنندهای نیز در کار نباشد، باید " مهر المثل" پرداخت، منظور از " مهر المثل" مهریهای است که زنانی با شرایط و خصوصیات او معمولاً برای خود قرار میدهند.
2- در اینکه آیا این حکم کلی در مورد پیامبر صلی الله علیه و آله مصداقی پیدا کرده یا نه؟ در میان مفسران گفتگو است.
بعضی همچون ابن عباس و برخی دیگر از مفسران معتقدند که پیامبر صلی الله علیه و آله با هیچ زنی به این کیفیت ازدواج نکرد، بنابراین حکم بالا فقط یک اجازه کلی برای پیامبر صلی الله علیه و آله بود که هرگز عملاً مورد استفاده قرار نگرفت.
در حالی که بعضی دیگر نام سه یا چهار زن از همسران پیامبر صلی الله علیه و آله را بردهاند که بدون مهر به ازدواج آن حضرت درآمدند،" میمونه" دختر حارث و" زینب" دختر خزیمه که از طایفه انصار بود، و زنی از بنی اسد به نام" ام شریک" دختر جابر و" خوله" دختر حکیم بوده است.
اجرای صیغه ازدواج با لفظ" هبه" تنها مخصوص پیامبر صلی الله علیه وآله بوده، و هیچ فرد دیگری نمیتواند با چنین لفظی عقد ازدواج را اجرا کند، ولی اگر اجرای عقد با لفظ ازدواج و نکاح انجام گیرد جایز است هر چند نامی از مهر برده نشود، زیرا همانگونه که گفتیم در صورت عدم ذکر مهر باید مهر المثل پرداخت (در حقیقت همانند آن است که تصریح به مهر المثل شده به اشد)
در بعضی از روایات آمده است هنگامی که" خوله" خود را به پیامبر صلی الله علیه و آله بخشید، صدای اعتراض" عایشه" بلند شد و گفت: ما بال النساء یبذلن انفسهن بلا مهر؟!:" چرا بعضی از زنان بدون مهر خود را در اختیار ازدواج می گذارند"؟!
در این هنگام آیه فوق نازل شد، ولی" عایشه" رو به سوی پیامبر صلی الله علیه و آله کرد و گفت:" من می بینم خداوند مقصود تو را به سرعت انجام میدهد" (و این یک نوع تعریض بر پیامبر صلی الله علیه و آله بود) اما پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود:
و انک ان اطعت اللَّه سارع فی هواک!:
" تو نیز اگر اطاعت خدا کنی مقصودت را به سرعت انجام میدهد"!.
اجرای صیغه ازدواج با لفظ" هبه" تنها مخصوص پیامبر صلی الله علیه وآله بوده، و هیچ فرد دیگری نمیتواند با چنین لفظی عقد ازدواج را اجرا کند، ولی اگر اجرای عقد با لفظ ازدواج و نکاح انجام گیرد جایز است هر چند نامی از مهر برده نشود، زیرا همانگونه که گفتیم در صورت عدم ذکر مهر باید مهر المثل پرداخت (در حقیقت همانند آن است که تصریح به مهر المثل شده به اشد)
بدون شک این گونه زنان تنها خواهان کسب افتخار معنوی بودند که از طریق ازدواج با پیامبر صلی الله علیه وآله برای آنها حاصل میشد، لذا بدون هیچ گونه مهری آماده همسری با او شدند، ولی همانگونه که گفتیم وجود چنین مصداقی برای حکم بالا از نظر تاریخی مسلم نیست.
آنچه مسلم است این است که خداوند چنین اجازهای را به پیامبر صلی الله علیه وآله داده بود.
3- از این آیه به خوبی استفاده میشود که اجرای صیغه ازدواج با لفظ " هبه" تنها مخصوص پیامبر صلی الله علیه وآله بوده، و هیچ فرد دیگری نمیتواند با چنین لفظی عقد ازدواج را اجرا کند، ولی اگر اجرای عقد با لفظ ازدواج و نکاح انجام گیرد، جایز است هر چند نامی از مهر برده نشود، زیرا همانگونه که گفتیم در صورت عدم ذکر مهر باید مهر المثل پرداخت (در حقیقت همانند آن است که تصریح به مهر المثل شده به اشد). (تفسیر نمونه، ج17، ص: 381)
دانلود فایلهای بسته آمادهچاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما همیشه دنبال این بودی یه جایی باشه تا راحت بتونی محتوای مطمئن با طراحی خوب را پیدا کنی؟ همیشه دنبال این بودی یکی کارهای محتوایی را ناظر به مسائل روز انجام بده و دغدغه تأمین محتوا را نداشته باشی؟ همیشه ... ...
اگر قصد دارید تا مهارت خواندن و دایره واژگان خود را بهصورت هم زمان تقویت کنید، مجموعه کتابهای Reading and Vocabulary Development میتواند شما را به هر دو هدف خود برساند. عنوان ذکر شده نام کتابهایی چهار سطحی برای تقویت مهارت واژگان و خواندن زبان انگلیسی است که امروز قصد ... ...
یکی از موارد جالب این کتاب اینکه در عین حال که با تاریخ گذشتگان آشنا میشید کامل در مورد اینکه چگونه و چرا گنج و اموال رو در دفینه ها قرار میدادند توضیح داده است ، که کمک خیلی زیاده به شما میکنه . در این کتاب شما به سادگی تمام تاریخ رو متوجه میشید و این باعث میشه که شما ... ...
کتاب آموزش هاله بینی استاد قندی هر انسانی صاحب حوزه انرژی یا هاله ای است که جسمش را احاطه کرده و در آن نفوذ می کنئ. این حوزه انرژی با سلامتی فرد رابطه تنگاتنگی دارد. تسخیص بواسطه حس برتر روشی برای درک چیزهایی برتر از محدوده حوای انسانی است. بواسطه حس برتر فرد قادر به دیدن و ... ...
اگر قصد دارید تا مهارت خواندن و دایره واژگان خود را بهصورت هم زمان تقویت کنید، مجموعه کتابهای Reading and Vocabulary Development میتواند شما را به هر دو هدف خود برساند. عنوان ذکر شده نام کتابهایی چهار سطحی برای تقویت مهارت واژگان و خواندن زبان انگلیسی است که امروز قصد ... ...
کتاب اسرار قاسمی + فهرست مطالب خب در این بخش قسمتی از فهرست کتاب اسرار قاسمی شیخ ملاحسین کاشفی را به اختصار جهت آگاهی و اشراف بهتر کاربران عزیز بر محتوای کتاب، فهرست بندی کرده ایم لازم بذکر است شما در حال حاضر تنها بخشی از فهرست مطالب را مشاهده می کنید. حروف تهجّی در ... ...
توضیحات 40 تکنیک بنهانی دستکاری احساسات،شستشوی مغزی و کنترل ذهن را کشف کنید. باید یاد بگیرید چطور افراد را تجزیه و تحلیل و هر کسی را متقاعد کنید. ...
این کتاب جواب استخاره با همه آیات قرآن را نوشته و در پنج جلد میباشد و کتاب بسیار ارزنده ای است ،نسخه چاپی آن در بازار یافت نمیشود و فقط بصورت پی دی اف موجود میباشد ... ...
عکاسی دیجیتال به فرایند ثبت تصاویر به وسیلهٔ دریافت و ثبت نور برروی سطح حساس به نور حسگر الکترونیکی گفته میشود. الگوهای نوری بازتابیده شده یا ساطع شده از اشیا بر روی سطح حساس به نور حسگر تأثیر میگذارد و باعث ثبت تصاویر میگردد. عکاسی دیجیتال در حال حاضر رایجترین ... ...
. کتاب ارتباط با خود برتر نوشته سلست هامان، یک راهنما ی تجربی برای ارتباط با ابعاد بالاتر وجود است. با استفاده از شانزده تمرین عملی که در این کتاب ارائه شده، می توانید پیام هایی را از خود برترتان دریافت کنید و یک سفر بیداری را تجربه کنید. این تمرینات ساده و قابل فهم و در ... ...
... ...
آدم های سمی 0 فیدیبوکتاب صوتیروانشناسیتوسعه فردی امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو دانلود 12:04:52 معرفی، خرید و دانلود کتاب صوتی آدم های سمی چگونه نقش افراد سمی را در زندگی تان ... ...
دانلود برنامه ولت یاب بیت کوین2024 دانلود جدیدترین برنامه ولت یاب بیت کوین.به راحتی با این برنامه کیف پول های بیت کوین گم شده را پیدا کنید و به کیف پول خود بفرستید. این برنامه از طریق 12 کلمه بازیابی قادر به جستجو در شبکه بلاکچین هست و هنگام بازیابی می توانید به راحتی ...
یوگا یکی از آرامشبخشترین راهها برای ایجاد تمرکز ذهنی و تناسب اندام است و خیلی راحت میتوان با فراگیری آموزش یوگا در خانه حتی برای مبتدیان، آن را به شکل روزمره انجام داد. اگر برای آموزش یوگا امکان ثبتنام در کلاس یوگا را ندارید یا دوست دارید در این روزها که بیشتر در خانه ... ...
امروزه آسیب های گسترد ه ی ناشی از نفوذ موجودات غیر ارگانیک در سیستم ذهنی افراد، موجب همه گیری (اپیدمی) بیماریهای ذهنی در سراسر جهان شده است و به دلیل نا آگاهی عمومی نسبت به این عوامل بیماریزا و به دنبال آن، فقدان بهداشت لازم برای پیشگیری و رهایی از آلودگی به آ نها، رو به ... ...
اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.
ایجاد وب سایت یا