به اطرافت با دید دیگری نگاه کن و در آیات و نشانه های خداوند تفکر و تأمل کن . ببین که ورای این چشم ظاهر و ورای این دنیای مادی و تصورات و شرطی شدگی های ما چیز هایی هست که نمی دانیم . و بدان که دانای اسرار اوست...

در بین سال های ۱۹۶۳ و ۱۹۶۴ میلادی ، شخصی بنام گراد ، مطالعات و تحقیقات گسترده ای در زمینه اثبات قدرت شفابخشی و تأثیرگذاری روانی آغاز کرد . گراد در مورد شفابخشی از راه دور و تأثیرگذاری فراروانی چیزهای زیادی شنیده بود ولی قصد داشت خودش به این یقین برسد . تصمیم گرفت از طریق عدد و رقم و با استفاده از آزمایشات علمی ثابت کند قدرت شفابخشی و تأثیرگذاری وجود دارد . به همین منظور ، سری آزمایشاتی را روی دانه های کاهو انجام داد .

دانه های کاهو هم سریع رشد می کنند و هم این که می توان در هر فصلی از سال آن ها را پرورش داد . گراد در این آزمایشات ، سرعت جوانه زدن دانه ها ، رشد سریع دانه ها بعد از کاشته شدن و سلامتی کاهوی پرورش یافته از نظر تازگی برگ ها ، نداشتن قارچ و . . . را بررسی می کرد .

۱۰۰۰ دانه کاهو مورد بررسی قرار گرفتند . شخصی به صورت تصادفی هر ۱۰۰ دانه کاهو را برای جوانه زدن در داخل ظرفی شبیه سینی قرار داد . تعداد ظرف ها در هر نمونه ۴ عدد و در نتیجه در هر آزمایش ۴۰۰ عدد دانه کاهو مورد آزمایش قرار می گرفتند . برای قرار دادن دانه ها در سینی از یک شخص بیرونی که اصلاً دخالتی در روند آزمایش ندارد استفاده شد . از این چهار ظرف یکی را به صورت کاملاً تصادفی در اختیار یک شفابخش قرار دادند. او با قرار دادن دستانش بالای ظرف هر بار به مدت ۵ دقیقه گویی با دانه ها صحبت می کرد و آن ها را تحت تأثیر قرار می داد . بعد از مدتی دانه ها جوانه زدند و زمان کاشتن آن ها فرا رسید. گراد برای کاشتن دانه ها ، آن ها را در ردیف هایی قرار می داد و تعداد جوانه های کاشته شده در هر ردیف را می شمرد . او هر چهار ظرف جوانه را در مکانی با شرایط محیطی و آب و هوایی یکسان کاشت . در هنگام کاشت دانه ها از افرادی استفاده شد که اطلاعی از روند آزمایش نداشتند و نمی دانستند کدام ظرف تحت تأثیر قرار گرفته است .

دانه های کاهو بعد از حدود ۱۰ هفته آماده برداشت می شوند ، کار اصلی بررسی در فصل برداشت بود . یک تیم ۵ نفره کار بررسی کاهوها را بر عهده داشتند و با توجه به فاکتورهای مشخص شده وزن کاهوها ، میزان سلامتی آن ها ، عدم وجود قارچ و سایر بیماری ها، تعداد سوراخ های موجود در برگ کاهو ها ، تعداد جانورهای موجود در گیاه و. . . را در جداولی که از قبل تهیه شده بود ، درج می کردند . آن ها به کاهو ها نمره می دادند و در هنگام انجام کار اصلاً نمی دانستند که کدام کاهو ها همان هایی هستند که مورد توجه فرد شفابخش قرار گرفته اند . البته از ظاهر کاهو تقریبا مشخص بود ولی آن ها از روند آزمایش بی اطلاع بودند .

نتایج آزمایش آماده بود ، کاهوهایی که با نیروی دستان شفابخش برای شان دعا خوانده شده بود ، سالم تر و سنگین تر بودند و بیماری و قارچ و سوراخ کمتری داشتند . تمام این اطلاعات با استفاده از ۱۰۰۰ نمونه دانه کاهو تهیه شد و متخصصان علم آمار با استفاده از دلایل قوی و مستدل آماری این نتایج را اعلام کردند .

البته مؤسسه مربوطه این سری آزمایشات خود را تنها به مدت یک سال انجام ندادند بلکه چند سال پی درپی به این کار مشغول بودند و برای اطمینان بیشتر در هر سری آزمایش فاکتورهای بیشتری را مدّ نظر می گرفتند .

جالب است بدانید که این مؤسسه پس از یک سری آزمایشات اعلام کرد که می تواند کاهوهایی با وزن بیشتر و سالم تر به بازار عرضه کند و درآمد بیشتری برای کسانی که پرورش کاهو می دهند ایجاد نماید . اگرچه که قصد گراد از انجام این آزمایشات در بدو امر، نحوه ی بهتر به عمل آمدن کاهو نبوده است.

http://www.oloomebateni.org/Article/Article۰۰۰۰۲۷.html

ترجمه: تینا پورشاهید